Over mij

Ik ben Willeke van den Heuvel, senior adviseur dierenwelzijn. Ik werk op het snijvlak van gemeenten en dierenhulporganisaties: twee werelden die elkaar hard nodig hebben maar elkaar niet altijd goed begrijpen. Daar zit mijn werk, en mijn plezier.Ik ben pragmatisch, nieuwsgierig en direct. Ik stel de vragen die anderen soms laten liggen, niet om lastig te zijn maar omdat ze er wel toe doen. Ik werk het liefst concreet: niet eindeloos verkennen maar samen tot iets komen dat werkt.

Wat ik heb gedaan

Mijn achtergrond ligt niet in de beleidswereld maar in het ondernemerschap. Ik heb grote organisatieveranderingen begeleid als projectmanager, een webwinkel gerund en een online marketing- en communicatiebureau gehad. Die combinatie van aanpakken, communiceren en organiseren gebruik ik nog elke dag.

Op een gegeven moment koos ik bewust voor een andere weg en ging ik leiding geven aan een wildopvang. Ik zag van dichtbij hoe dierenhulporganisaties draaien op betrokken mensen met weinig tijd en grote verantwoordelijkheden.

Daarna kwam het werken met gemeenten. Ik leerde hoe bestuurlijke processen lopen, hoe afwegingen worden gemaakt en hoe ingewikkeld het is om dierenwelzijn een stevige plek te geven binnen een grotere organisatie. Voor gemeente Lansingerland was ik de eerste adviseur dieren in een volledig nieuwe functie. Voor gemeente Leiden heb ik een integrale Nota Dieren opgesteld.

Omdat ik merkte dat kennis over dierenwelzijn, bestuur en gemeenten heel versnipperd was, heb ik DierenAdviesPunt opgezet: een kennisplatform met praktische tools voor bestuurders van dierenhulporganisaties en voor gemeentepolitici. Daarnaast ben ik als adviseur betrokken bij de Spreekbuis Wildopvang en Dierenambulances en werk ik aan een boek over besturen binnen dierenhulporganisaties.

Door de jaren heen heb ik een breed netwerk opgebouwd, zowel binnen de dierenhulpwereld als bij gemeenten. Vanuit de Spreekbuis Wildopvang en Dierenambulances ben ik betrokken bij de lobby richting het ministerie van LVVN over de financiering en organisatie van wildopvang en dierenambulances in Nederland. Daarnaast ben ik aangesloten bij Diervizier, het netwerk voor gemeenteambtenaren die zich met dierenwelzijn bezighouden.

Willeke.nl is een CRKBO-geregistreerde opleidingsinstelling. Ik werk zelfstandig via willeke.nl en samen met collega’s via Didor.

Hoe ik werk

Ik werk adviserend en meewerkend, tijdelijk of voor langere tijd. Ik sluit aan bij wat er speelt en bij de schaal van de organisatie. Geen standaardtrajecten, geen eindeloos verkennen. Ik breng overzicht, stel de goede vragen en help verder.
Samenwerken kan op freelance basis of via Didor. Ik werk conform de Wet DBA, zodat inhuur voor gemeenten zorgvuldig en zonder risico’s verloopt.

Wat opdrachtgevers zeggen

Willeke heeft in haar rol als senior adviseur voor de gemeente Leiden succesvol het proces getrokken om te komen tot een nieuwe Nota Dieren. Ze deed dit met inhoudelijk verstand van zaken, bracht richting en structuur. En niet onbelangrijk: het is een prettig leesbare nota geworden waar Leiden mee vooruit kan. In haar rol als senior adviseur stelde ze ook kritische vragen, en dat is goed en mag ook worden verwacht in deze rol. Vanuit mijn rol als opdrachtgever kijk ik daarom terug op een prettige samenwerking.

Bas van Herwijnen

Teamcoördinator beleid Groen, Water & Circulaire economie, Gemeente Leiden

Als adviseur Dieren moest Willeke pionieren. Het was een nieuwe functie, maar dat was gelet op Willekes bak aan ervaring en haar grote netwerk geen enkel probleem. Ze was snel een vaste waarde in het team en kreeg zaken voor elkaar. Ik zou gemeenten die vastlopen op vraagstukken rond het thema Dieren of die het werk op dit vlak vanwege capaciteitsproblemen niet verzet krijgen zeker aanraden om met Willeke om tafel te gaan.

Teamleider Afval, Schoon & Dieren, Gemeente Lansingerland

Willeke weet dierenwelzijn voorop te stellen maar met een pragmatische aanpak, ze leeft zich goed in wat wel en niet mogelijk is binnen onze gemeente.

Wethouder, Gemeente

Met veel plezier gewerkt voor:

In gesprek?

Werk je bij een gemeente, ben je betrokken bij een dierenhulporganisatie of zit je ergens daartussenin: als je iemand zoekt die met je meekijkt, verbanden legt en helpt ordenen, bel me op 06-19635283 of mail naar mail@willeke.nl.

Belangrijk om te weten

  • mijn koffie drink ik zwart en sterk;
  • ik hou van dieren in het wild, met name egels en babyhaasjes;
  • een mix tussen op locatie en thuiswerken werkt voor mij het beste;
  • ik ben pragmatisch als het om dierenwelzijn gaat en minder activistisch.
Contact