Branding op kleur: kan dat?

Branding op kleur: kan dat?

De vraag van 17 mei 2019:

Ik zie dat jij heel vaak dezelfde kleur turquoise gebruikt in jouw communicatie uitingen. Klopt het dat je op kleur kunt branden, oftewel jezelf kunt onderscheiden in de markt?

Dirk – SEO specialist

Elke dag een idee (37)

Het idee: laat alles elkaar versterken

‘Branding’ is ALLE mogelijke middelen inzetten om het juiste beeld van jouw merk over te brengen. Dat gaat véél verder dan een logo en huisstijl. Het gaat over jouw teksten, de inhoud maar ook de vorm van jouw boodschap. Het gaat om gebruik van beeldmateriaal én het gebruik van kleur. Al alles op één lijn zit versterkt het elkaar. Je wordt dan een sterk merk.

Voorbeeld: een bedrijf dat erom bekend wil staan dat ze creatief, een beetje apart en uitbundig willen zijn, zie ik voor mij in felle bonte kleuren. Niet in strak blauw met zwart.
Als je als bedrijf erom bekend wilt staan dat je graag out of the box denkt dan kun je beter geen logo hebben in blokjes die netjes ingekleurd zijn.
Als accountancy kantoor kun je natuurlijk veilig belasting-blauwe kleuren aanhouden, maar dat is weinig onderscheidend (daar kiest zo’n 85% van de collega’s ook al voor). Wij hebben voor een accountant een brandingspakket opgeleverd in taupe met fuchsia roze. Past goed bij de eigenaar, lekker eigenwijs, vrouwelijk maar toch rustig en ordelijk. Die fuchsia kleur is echt haar branding kleur die overal terug komt (dus ook in een fuchsia kleurige auto!).
Zelf werk ik inderdaad met turquoise tinten. De kleur blauw staat voor communicatie, waarbij turquoise weer wat eigenwijsheid toevoegt. Deze kleur laat ik overal terugkomen: op mijn auto, pennen, schrijfblokken, plantenbakjes, papieren tassen en sinds kort is mijn laptop tas ook turquoise. Ik krijg vaak ook cadeautjes van klanten die ‘mijn’ kleur verwerken. Zo kreeg ik onlangs een grote bos bloemen met…een turquoise strik erom en een kaartje in turquoise. Met kleur is het wel zo dat je die niet kunt vastleggen als merk. Wel in combinatie met een logo/huisstijl maar dan nog. Stel dat Coca Cola hun kleur rood wilt vastleggen, dan zou je nooit rood mogen gebruiken in een logo.

Mijn tip; claim jouw kleur en gebruik deze te pas en te onpas. Het is ontzettend leuk als mensen ‘jouw kleur’ gaan herkennen!

Groetjes en kleurse!
Willeke

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Willeke van den Heuvel
Joke Smitstraat 5
2642 AE Pijnacker

E-mail: mail 
Telefoon: 015-2010466

Ik ondersteun (dierenwelzijns)organisaties op een breed vlak als zakenpartner en directe collega.