Doe ik nog waar ik gelukkig van word?

Doe ik nog waar ik gelukkig van word?

Toen ik 15 jaar geleden met mijn eerste bedrijf begon, vroeg ik mij niet eerst af wat ik er mee wilde bereiken. We hadden een idee (‘goh er zijn helemaal geen webwinkels die grote maten dameskleding verkopen, zullen we een online winkeltje beginnen?’) en dat idee hebben we vorm gegeven. In een rap tempo, dat zeker. Dag 1 was het idee er (’s avonds op de bank terwijl man en ik aan het kletsen waren), op dag 2 stuurt man mij een mail met een mogelijke (domein)naam die we dezelfde dag hebben vastgelegd, dag 3 hadden we de eerste inkopen gedaan en waren we in gesprek met iemand die online winkeltjes verhuurde en schreven we ons in bij de Kamer van Koophandel. Binnen een maand waren we online.

Ik kan me nog herinneren dat we tijdens een vakantie, een week voor de lancering, een bibliotheek binnen stapten om achter de computer daar te kijken naar de inschrijvingen voor onze mailinglijst (we schrijven in den jaren 2004, de voor tieners ondenkbare periode dat we nog geen wifi hadden!). Ik denk dat we indruk hebben gemaakt bij de medewerkers daar, man en vrouw, 2 kinderen in de kinderwagen (1 en 2 jaar oud) die bijna gillend/juichend achter de pc zaten 😉 We hadden in één week tijd 2.000 inschrijvers voor onze mailinglijst!!! Iets wat mij nu echt niet meer lukt hoor.

Maar goed, we zijn zonder plan gestart, zonder af te vragen of dit mijn missie of passie was. Gewoon omdat we een idee hadden en een gat in de markt zagen. En dat was het ook overigens. In die tijd was ondernemen voor ons, meebewegen met de vraag, met de markt en de klanten. We hebben een te gekke tijd gehad maar voelden ons soms een sneeuwbal die alle kanten uitrolde en groter en groter werd. Vaak te groot en te onstuurbaar. Business- en ondernemerscoaches waren in die tijd nog niet ‘uitgevonden’, dus we klooiden voor mijn gevoel soms maar wat aan. Het wiel uitvinden eigenlijk.

Toen ik in 2012/2013 besloot een nieuw bedrijf op te zetten, ben ik gestart met een plan. En bedacht ik mij eerst: wat kan ik goed, waar is behoefte aan, waar word ik blij van. En wat wil ik vooral niet (meer). Dat plan heb ik nog steeds. Mijn plan van 2012 is natuurlijk met mij mee geëvolueerd tot mijn plannen van nu. Plannen die ik jaarlijks maak en bijstel. Waar duidelijk een groei in is te zien qua omzet, winst, persoonlijke groei en ontwikkeling.

Swot à la Willeke

In 2012 heb ik een heel simpel overzicht gemaakt. In die tijd gebaseerd op de SWOT-analyse (sterktes, zwaktes, kansen en mogelijkheden). Ik heb er mijn eigen draai aan gegeven. Dit overzicht gaat in op: wat kan ik goed, waar ben ik niet goed in, waar word ik blij van en waar word ik alles behalve blij van. Dit overzicht is in de loop der jaren wel wat aangepast, hij is in elk geval steeds duidelijker en concreter geworden. Dit overzicht staat op mijn bureaublad. Ik kijk er zo nu en dan naar. En pas ‘m aan als dat nodig is. Dit is ‘m:

Waarom dit verhaal?

Voor mijn gevoel is deze schematische weergave van wat ik wil, kan en waar ik blij van word een toetssteen. Een toetssteen die je naast je missie kunt leggen als je die weet. Maar ook naast elke opdracht, verzoek of idee: past dit, gaat dit werken, voel ik mij er goed bij.

Daarom adviseer ik je dit ook een keer op een rijtje te zetten. En dan ook echt op te schrijven (of tekenen als je dat liever doet). En dan te bewaren op een plek waar je het schema vaak ziet. ‘Nee’ zeggen en je focus bewaren wordt dan al een stukje makkelijker.

Ik heb een invulsheet gemaakt die je erbij kunt pakken als je dat wilt. Gewoon printen, invullen en bewaren. Hopelijk kun je er wat mee.

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Willeke van den Heuvel
Joke Smitstraat 5
2642 AE Pijnacker

E-mail: mail 
Telefoon: 015-2010466

Ik ondersteun (dierenwelzijns)organisaties op een breed vlak als zakenpartner en directe collega.