Een website is geen digitaal visitekaartje. Of toch wel?

Een website is geen digitaal visitekaartje. Of toch wel?

De vraag van 20 juni 2019:

Ik heb een keer een training bij je gevolgd en toen zei je dat een website geen digitaal visitekaartje is. Pas later viel het kwartje bij mij: mijn website is wél een digitaal visitekaartje. Is dat erg? Wat moet er dan nog meer met mijn website gebeuren om dat anders te maken?

Daphne – loopbaanbegeleider

Elke dag een idee (7)

Het idee: haal het maximale eruit!

Leuk om te horen dat die uitspraak nog nagewerkt heeft! Inderdaad, ik ben van mening dat een website GEEN digitaal visitekaartje is. Ondernemers die dat wel zeggen wens ik ook toe dat ze én een geweldige reputatie hebben (voor mond tot mond reclame) én een gigantisch netwerk én voldoende klanten.
Met een website kun je veel bereiken. Met een goede website dan. En wat mij betreft is een goede website:

  • een site die zelfstandig bezoekers aantrekt omdat deze geoptimaliseerd is (SEO),
  • bezoekers overtuigd dat ze op het juiste adres zijn,
  • en bezoekers aanzet tot actie (contact opnemen, kopen, downloaden).

Daarom adviseer ik ook altijd om eerst na te denken wat het DOEL is van de website. Wil je overtuigen, klanten aantrekken, achtergrond informatie verstrekken, verkopen, contact leggen, nieuwe mensen ontmoeten, etc. etc. Pas als je dit doel weet dan kun je namelijk pas aan de gang met de inhoud. Voor een tekstschrijver is vormgeving ondergeschikt aan goede teksten, voor een vormgever of fotograaf zijn beelden vele malen belangrijker om klanten te overtuigen. Voor een webwinkel moet je wél voldoende informatie verstrekken over artikelen en het aankoop en -retourproces maar minder afleidingen en verstoringen erop hebben staan.

Afhankelijk dus van het doel bepaal je de kleur, lay-out, tone-of-voice, teksten, knoppen, call-to-actions, zoekwoorden en nog veel meer.

Een website waar alleen de contactgegevens op staan gaat niet gevonden worden door Google en overtuigt potentiële klanten niet. Dus waarom zou je dan een website hebben vraag ik mij af? Mensen komen dan alleen op die website als ze je visitekaartje al hebben, dus dan heeft de site geen toegevoegde waarde aangezien de contactgegevens al op dat kaartje staan. Gemiste kans vind ik persoonlijk.

Wil je weten wat ik van jouw website vind? Stuur mij een mail (mail@willeke.nl) met je website adres én het doel van jouw website. De eerste 10 mailers krijgen van mij een top-3 verbeteringen voorstel. Gewoon omdat je dit artikel helemaal uit hebt gelezen 😉

Groetjes en tot mails,
Willeke

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Willeke van den Heuvel
Joke Smitstraat 5
2642 AE Pijnacker

E-mail: mail 
Telefoon: 015-2010466

Ik ondersteun (dierenwelzijns)organisaties op een breed vlak als zakenpartner en directe collega.