Heb je een idee voor een upsell?

Heb je een idee voor een upsell?

De vraag van 8 juli 2019:

Heb je een idee voor een upsell? Ik geef regelmatig workshops. De mensen die komen zijn dan laaiend enthousiast en willen eigenlijk meer, maar ik heb geen idee hoe ik dit aan kan bieden. Wat kan ik nog meer aanbieden tijdens zo’n workshop zonder al te verkoperig te zijn?

Chantal – geeft o.a. workshops bonbons maken

Elke dag een idee (4)

Het idee: sluit met je upsell aan op je workshop

Wat is een upsell?

Een upsell is het aanbieden van extra/aanvullende/meer producten of diensten aan je klanten, om op die manier meer omzet te genereren.

De meeste trainers en workshop gevers vinden het lastig om na een workshop een upsell te doen. Je hebt tijdens de training of workshop een leuke tijd samen gehad, samen iets gemaakt of geleerd, er is een band ontstaan. En dan ineens ‘BAM!’ moet je die gezellige sfeer verpesten door te gaan verkopen. Gatver! We zijn toch geen verkopers!

Het is je eigen mindset die bepaalt of je een upsell beschouwd als een verkoopgesprekje of een aanvullende dienst. Als voorbeeld: wij hebben met het gezin een workshop gevolgd om drop te maken. Ontzettend leuk en leerzaam. En vooral erg lekker als je van drop houdt. Nu hadden we erg veel lol met zijn allen, leuk om uit te proberen en te snoepen. Na afloop kregen we een zakje met dropjes mee en een foldertje (die nog ongelezen ergens ligt en waarschijnlijk over een tijdje ongelezen in de papierbak verdwijnt). Wij zaten helemaal in het drop maken en zouden daar ook graag thuis mee aan de slag willen gaan. Met andere woorden: als er pakketjes zouden staan om zelf thuis aan de slag te kunnen gaan met het maken van drop, dus alle basis ingrediënten, dan zouden we die direct hebben gekocht. Is dat een upsell? Ja, zeker, want je verkoopt extra producten die aanvullend zijn aan de workshop die we al hadden gekocht. Is het pusherig en verkoperig? Nee, zeker niet! Het neerzetten van die pakketjes (met verschillende hoeveelheden en dus prijzen) had ik beschouwd als een extra service waar ik graag op in was gegaan. Nu is het een gemiste kans voor de workshopgever, want ga ik mijn vriend Google inschakelen om zelf ergens anders die ingrediënten te kopen.

Daarom echt mijn dringende advies wél een upsell te doen! Jij geeft workshops voor het maken van bonbons. Zorg ervoor dat je nog meer leuke workshops aan kan bieden, en vertel daarover. Je bent er zelf enthousiast over en je maakt je deelnemers dan ook direct enthousiast. Zorg dat je leuke pakketjes hebt waarmee de mensen zelf thuis mee aan de slag kunnen gaan of biedt speciale workshop-bonbons aan oid. Ga geen foldertje geven die je achteloos aan iedereen geeft zonder het toe te lichten. De meeste mensen doen daar niets mee.

Een workshop waar je iets maakt (fysieks) is vaak makkelijker om een upsell voor te bedenken. Maar ook als jij diensten/trainingen biedt zonder fysiek product kun je een upsell bedenken. Nog een tip: bied een upsell aan die qua prijs iets hoger ligt maar niet direct de hoofdprijs is.

Voorbeeld: voor een workshop die 25 euro kost, is een aanvullend product van maximaal 100 euro nog acceptabel. Ga je dan direct een product of dienst aanbieden van 2000 euro dan haken de meeste mensen af. Tenzij je héél goed de mensen hebt weten te triggeren van hun onkunde/onmacht/problemen en ze eigenlijk al bij jou kwamen met een groot probleem. Voor een drop- of bonbon workshop is dat een te grote stap.

Mijn idee: bied altijd een upsell aan in het verlengde van jouw workshop of training, met kleine stappen qua prijs- en tijdsinvestering. En beschouw het niet als verkopen maar als een extra service. Zodra jij dat zo voelt dan zullen jouw deelnemers er ook zo naar kijken.

Groetjes en upsellse,
Willeke

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Willeke van den Heuvel
Joke Smitstraat 5
2642 AE Pijnacker

E-mail: mail 
Telefoon: 015-2010466

Ik ondersteun (dierenwelzijns)organisaties op een breed vlak als zakenpartner en directe collega.