Hoe krijg ik meer herkenbaarheid met mijn huisstijl?

Hoe krijg ik meer herkenbaarheid met mijn huisstijl?

De vraag van 3 juli 2019:

Ik heb een prachtig logo laten ontwerpen waar ik heel erg blij mee ben. De afbeelding, teksten en kleuren zeggen echt wat over mij, mijn hele ziel en zaligheid zit erin verwerkt. Helaas merk ik dat eigenlijk niemand naar mijn logo kijkt! Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat er meer mensen naar mijn logo/huisstijl kijken? Hoe krijg ik meer herkenning?

Hermina – catering

Elke dag een idee (1)

Het idee: word je huisstijl!

Je complete branding gaat verder dan een logo of een kleurtje. Het is het totaal pakket waaraan mensen direct herkennen dat jij dat bent van dat bedrijf.

Vroeger hadden wij in de Haagse Courant elk jaar de Kerstvignetten puzzel. Dat waren 2 hele pagina’s vol met logo’s van bedrijven. We waren dan dagen bezig om die logo’s op te zoeken om de bedrijfsnamen erbij te vinden. Met de Gouden Gids op schoot en kranten van 2 weken lang die we opspaarden én een ritje langs de bedrijfspanden kregen we de uiteindelijke oplossing te vinden. We wonnen nooit wat maar die logo’s herkenden we daarna wel. Zagen we een auto rijden met een logo dan riepen we in koor de bedrijfsnaam.

Dat zie je tegenwoordig haast niet meer. Mensen doen geen zaken met een logo maar met de mens(en) achter het bedrijf. Ik ben van mening dat een huisstijl daarom minder belangrijk is geworden dan 30, 40 jaar geleden. Toch blijft de hele branding van een bedrijf ontzettend belangrijk. Als het plaatje klopt dan blijf het hangen bij potentiële klanten.

En dat plaatje gaat in mijn ogen ver. De basis moet in elk geval op orde zijn: een logo, een kleur, een goede naam en tagline, een bijpassende website, teksten, afbeeldingen, foto’s, drukwerk (visitekaartje, flyer, briefpapier). Maar dat is echt in mijn ogen de basis. Ik vind dat je je huisstijl moet ‘leven’. Een vitaliteitscoach die er afgetobd en moe uitziet is geen visitekaartje voor haar eigen bedrijf. Een opruimcoach die met een auto vol rotzooi aan komt rijden biedt geen vertrouwen. Een fotograaf zonder goede foto’s op de website of een tekstschrijver zonder pakkende teksten? Nee, kan niet.

Verder kun je je huisstijl heel ver doorvoeren. Ik heb ‘mijn’ kleur blauw gebruikt voor mijn branding. Als ik op een beurs sta, dan ligt er een blauw/turquoise kleedje op de tafel, staat er een rolbanner in mijn kleuren, mijn auto is in mijn kleur en ik draag regelmatig een sjaal in deze kleur of andere accessoires (ook een bijpassende laptoptas bijvoorbeeld). Ik krijg dan ook regelmatig een foto toegestuurd met de opmerking ‘ik zag deze (sjaal, tas, auto, oorbellen, etc.) in jouw kleur!!’ en ik krijg ook regelmatig een cadeautje van klanten waar mijn kleur in verwerkt is (een bos bloemen met een turquoise strik eromheen bijvoorbeeld).

Daarom ook mijn advies, tip, idee: leef je huisstijl, word je huisstijl en dán gaan mensen je herkennen aan je huissttijl!

Groetjes en veel plezier met je zichtbaarheid!
Willeke

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Willeke van den Heuvel
Joke Smitstraat 5
2642 AE Pijnacker

E-mail: mail 
Telefoon: 015-2010466

Ik ondersteun (dierenwelzijns)organisaties op een breed vlak als zakenpartner en directe collega.