Hoe lang ga je door met iets waarvan je weet dat het een goed idee is, maar dat niet aanslaat?

Hoe lang ga je door met iets waarvan je weet dat het een goed idee is, maar dat niet aanslaat?

De vraag van 11 juli 2019:

Hoe lang ga je door met iets waarvan je weet dat het een goed idee is, maar dat niet aanslaat? Wanneer ik tegen mijn doelgroep zeg wat mijn aanbod is, reageren mensen echt enthousiast. Maar vervolgens doen ze er niets mee. Geen klanten, of iemand probeert het 1 of 2 keer en daarna zie ik ze niet meer. Hoe lang ga je door? Of kan ik er beter mee ophouden?

Marjolein

Elke dag een idee (11)

Het idee: checken en daarna een besluit nemen

Je hebt het helemaal! Je ziet een gat in de markt en je springt erin om jouw klanten te helpen met datgene waar zij tegenaan lopen. Jij hebt de oplossing!
En het is dan hartstikke frustrerend als je er geen klanten voor krijgt.
Het voelt aan als sleuren, duwen, trekken, smeken…netwerken wordt ineens niet leuk meer, je eigen enthousiasme is ver te zoeken.

Mijn advies: blijf het proberen, geef het de tijd. Soms moeten potentiële klanten nog even wennen aan het idee of zijn ze zich er nog niet helemaal van bewust dat ze een probleem hebben, laat staan dat ze hulp nodig hebben. Blijven praten over kansen en mogelijkheden is dan heel belangrijk. Dus niet direct al na poging 3, 4, 5 opgeven. Probeer je dienst op een laagdrempelige manier aan te bieden, bijvoorbeeld met een kennismakingssessie oid. Dan kunnen ze alvast wat aan je snuffelen.

Maar goed, stel dat het dan écht niet loopt, wat doe je dan?

Mijn advies is eerst te checken bij je doelgroep waarom ze niet klant worden. Dat zou ik natuurlijk niet zo vragen, maar wel van: waar loop jij tegen aan als ondernemer op dit vlak, welke hulp zoek jij, hoe kan jij het beste geholpen worden, waar heb je behoefte aan? Maar ook: wat vind je van mijn aanbod?
Je kunt dit uitzetten in de vorm van een enquête of een mailing of het vragen op social media.

Op basis van de reacties bepaal je verder wat je doet. Bied jij rode balletjes en iedereen wil een blauwe, dan kun je kijken of jij blauwe ballen aan wilt bieden of niet en wat dat inhoudt voor jou. Of je maakt de keuze om te stoppen met je activiteiten en gaat op zoek naar een ander gat in de markt. Of gewoon iets anders waar je heel blij van wordt. In elk geval: start met checken bij je doelgroep voordat je een besluit neemt. Ik heb teveel ondernemers té snel ergens de stekker uit zien halen omdat het niet direct liep en ze daar later spijt van kregen. Ik heb ook aardig wat initiatieven gestart en ook weer gestopt, achteraf sommige misschien te snel gestopt. En anderen misschien wat te laat gestopt omdat ik zelf vreselijk enthousiast was maar verder niemand anders.

Groetjes en succes met de afweging of je doorgaat én hoe je doorgaat,
Willeke

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Willeke van den Heuvel
Joke Smitstraat 5
2642 AE Pijnacker

E-mail: mail 
Telefoon: 015-2010466

Ik ondersteun (dierenwelzijns)organisaties op een breed vlak als zakenpartner en directe collega.