Hoe ver ga je met service als je bedrijf groeit?

Hoe ver ga je met service als je bedrijf groeit?

De vraag van 9 juli 2019:

Hoe ver ga je met service als je bedrijf groeit? Ik merk dat, nu mijn bedrijf aan het groeien is, ik minder tijd heb voor persoonlijke contacten en service. Normaal gesproken app en bel ik regelmatig mijn klanten en weet ik precies waar zij mee bezig zijn. Ik ben dan ook altijd makkelijk bereikbaar geweest. Nu ik het drukker heb laat ik veel dingen over aan mijn assistente en daarom krijg ik nu van klanten te horen dat ik er minder voor ze ben. Hoe hou ik mijn service hoog in minder tijd?

Saskia – trainer van managementteam

Elke dag een idee (5)

Het idee: groei houdt verandering in voor jou maar ook voor je klanten

Een groei van je bedrijf is fijn, gefeliciteerd daarmee! In het begin van je ondernemerschap heb je waarschijnlijk meer tijd dan klanten en kun je je klanten dan ook alle tijd en aandacht geven. Vaak is dat ook de reden dat zij klant bij jou zijn én blijven. Het is heel belangrijk om die goede service en persoonlijke aandacht niet kwijt te raken als je groter groeit want dat is wel waar jouw klanten naar op zoek zijn.

Veel van je taken kun je uitbesteden aan een assistente, maar de échte persoonlijke contacten en service maar deels. Het is voor zowel jou als voor jouw klanten een kwestie van wennen en de nieuwe balans zoeken. Belangrijk daarbij is dat je 1) niet iedereen evenveel aandacht kan geven als daarvoor en 2) je jouw unieke service niet kwijt mag raken. Plan daarom bewust persoonlijke aandacht tijd in je agenda in. Even aan het eind van de dag je speciale klanten een appje sturen. Dit kan natuurlijk voorbereid worden door je assistente: hoe makkelijk is het om een lijstje van klanten te krijgen met daarin de voortgang of het traject waar zij midden in zitten. Dat scheelt al veel denk- en uitzoektijd.

Daarnaast is het belangrijk voor je te realiseren dat je nooit iedereen evenveel aandacht kan geven. Deel je klanten daarom ook bijvoorbeeld in in categorieën. De VIP klanten betalen voor meer aandacht en ondersteuning dus die moet je ook blijven geven. De online klanten die ‘alleen een online training’ volgen bijvoorbeeld begrijpen ook wel dat ze voor de lagere prijs die ze bij jou betalen minder aandacht krijgen óf minder persoonlijke aandacht van jou maar dan meer van je assistente.

Groetjes en groeise,
Willeke

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Willeke van den Heuvel
Joke Smitstraat 5
2642 AE Pijnacker

E-mail: mail 
Telefoon: 015-2010466

Ik ondersteun (dierenwelzijns)organisaties op een breed vlak als zakenpartner en directe collega.