fbpx

Is crowdfunding geschikt voor uitbreiding van mijn bedrijf?

Is crowdfunding geschikt voor uitbreiding van mijn bedrijf?

De vraag van 15 juli 2019:

Ik heb een webwinkel die lekker loopt. Veel van mijn klanten vragen of ze even langs mogen komen om te passen, daarom wil ik heel graag een gewone (stenen) winkel beginnen. Daar heb ik geen geld voor op dit moment en eigenlijk wil ik ook niet naar de bank voor een lening. Is crowdfunden een manier om aan geld te komen? Wat zijn daar de voor- en nadelen van?

Lisa – bedrukte shirts en kookschorten

Elke dag een idee (12)

Het idee: toets je plan eerst in je omgeving

Crowdfuding is het ontvangen van geld van een grote groep mensen, vaak via een crowdfundingsplatform. Er zijn dus voor jou bekende én onbekende mensen die investeringen in jouw plannen. Dit kán ontzettend goed uitpakken, maar de crowdfundingsactie kan ook niet succesvol zijn en dan ben je heel veel tijd kwijt én heeft het je geld gekost in plaats van opgeleverd. Goede voorbereiding is daarom altijd heel belangrijk.

Wat voor- en nadelen van crowdfunding:

Voordelen:

  • Het grootste voordeel is natuurlijk dat het je geld oplevert. Op de website van de Kvk lees ik net dat het in 2018 gemiddeld 114.000 euro per ondernemer heeft opgeleverd (bron: KvK).
  • Naast geld levert het ook heel veel publiciteit op. Er zijn ineens veel meer mensen op de hoogte van jou en jouw plannen dan wanneer je naar een bank zou stappen. Dit zijn niet alleen financiële investeerders maar misschien ook mogelijke klanten of samenwerkingspartners. Er zijn ook een heel stel crowdfundingsacties die de kranten en televisie hebben gehaald: gratis reclame dus die onbetaalbaar is voor jouw bedrijf en plannen.
  • Je moet een heel goed plan en pitch in elkaar draaien om mensen te motiveren geld in jou te investeren. Zo’n plan wordt dan ook direct getoetst door je investeerders en doelgroep. Daar komt vaak zeer waardevolle input op waarmee je jouw plannen nóg beter kunt maken.

Nadelen:

  • Het kost je VEEL tijd. De voorbereiding, je plannen uitwerken, een video opnemen, alvast je actie promoten binnen je warme netwerk: je bent nog niets eens online met je crowdfundingsactie en al heel veel tijd kwijt. En tijdens de looptijd van je crowdfundingsactie moet je zeker rekening houden met dagelijks tussen de 2 en 4 uur voor de promotie werkzaamheden. Veel via social media, maar ook het aanboren van je warme, lauwe en mogelijk koude contacten kost tijd.
  • Het kan zomaar zijn dat je actie niet slaagt. Te weinig mensen die geld investeren waardoor je je bedrag niet haalt. Bij veel crowdfundingsplatformen moet je minimaal 80% van je benodigde bedrag ophalen. Zit je daaronder dan krijgt iedereen zijn/haar geld weer terug en heb jij niets er aan overgehouden, maar wel je investering gedaan in opstartkosten en je tijd.
  • Je crowdfunding elke dag zichtbaar maken voelt een beetje als smeken om geld/bedelen aan. Je moet daarbij ook heel goed uitkijken dat je niet gaat overvragen bij je warme netwerk, familie en kennissen. Je persoonlijke band mag natuurlijk niet op het spel worden gezet door een zakelijke investering.

Wil je meer te weten komen of een crowdfundingactie voor jouw plannen geschikt is? Bereid je dan goed voor! Er zijn inmiddels heel veel crowdfundingsplatformen. Bekijk die goed, kijk ook wat hun kosten zijn en hou rekening met een bepaald percentage wat je van het door jou op te halen bedrag voor hun is. Dat kan oplopen tot 10-15% van het eindbedrag. En bedenk ook goed welke tegenprestaties jij gaat leveren. Krijgt men een aandeel in jou bedrijf of is het geld een lening of krijgt men een product/dienst van jou terug? Hou rekening met te betalen rente, verwachtingen over terugbetalingstermijnen, etc.

Wat informatieve websites over crowdfunding vind je hier:

Groetjes en succes met de financiering van jouw plannen!

Willeke

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Willeke van den Heuvel
Locatie: Louis Braillelaan 80, 2719 EK Zoetermeer (na afspraak)

E-mail: mail 
Telefoon: 015-2010466
Whereby.com (na afspraak): klik hier

Ik ondersteun die ondernemers die toe zijn aan hun  volgende stap in het ondernemerschap. Mijn adviezen zijn praktisch en uitvoerbaar.