Is de chatbot hype al voorbij?

Is de chatbot hype al voorbij?

De vraag van 13 juni 2019:

In 2016/2017 had iedereen het erover: je móet echt een chatbot hebben voor je bedrijf. Inmiddels zie ik zo nu en dan nog een robot op social media of een website staan, maar eigenlijk niet zo vaak meer. Is de chatbot hype voorbij of is het wel nodig om te investeren? En zo ja, waar zet je ‘m dan voor in?

Freek – voedingssupplementen webwinkel

Elke dag een idee (13)

Het idee: zijn jouw klanten er klaar voor?

Een chatbot is een programma waarmee je een gesprek kunt voeren met een bezoeker van jouw website of social media. Het is een geautomatiseerd gesprek die al van tevoren is uitgeschreven. Je stelt dus een vraag waarop iemand ‘ja’ of ‘nee’ op kan antwoorden. Als ze op ‘ja’  klikken dan krijgen ze een andere vraag dan wanneer iemand op ‘nee’ klikt. Zo kun je dus een gesprek helemaal stroomlijnen. Dit is overigens de meest simpele uitvoering van een chatbot. Er zijn ook ‘slimme bots’ die zelf lerend zijn: op basis van een vraag of antwoord van een bezoeker bepalen zij zelf een antwoord. Dit is op basis van heel veel gegevens die ingevoerd zijn in het programma om de chatbox slim te maken.

Er zijn een aantal bedrijven die heel slim ingespeeld hebben op deze ontwikkeling, door een chatbot te maken die (bijna) gratis is en die je heel makkelijk kunt koppelen aan Facebook. Bij de introductie waren er heel veel ondernemers die daar gebruik van maakten, maar dat wordt nu steeds minder.

Hype of toekomst?

Is het de hype voorbij? Ja en nee. De simpele chatbots die een paar vragen en antwoorden geven worden nog wel ingezet, vooral voor bijvoorbeeld het downloaden van extra informatie, opgeven voor een training, ed. maar wel steeds minder. Je moet het als ondernemer inzetten vanuit een strategie en heel veel ondernemers hebben geen idee hoe ze de bot echt goed in kunnen zetten om er wat uit te kunnen halen.

De slimme chatbots gaan denk ik wél steeds belangrijker worden voor bedrijven. Vooral voor de klantenservice functie is de chatbot heel erg belangrijk. Krijg je als bedrijf regelmatig dezelfde vragen? Zet dan vooral de chatbot in! Zeker met jouw webwinkel kun je denk ik de chatbot goed inzetten. Vragen over leveringen, levertijden, producten: bepaal die van tevoren en maak er standaard antwoorden van. Zet je klantenservice medewerkers alleen nog maar in voor de complexere of persoonlijke vragen en laat de chatbot de basisvragen beantwoorden. Of de vragen beantwoorden buiten de klantenservice tijden (met een mail functie als ze er met de bot niet uitkomen).

Groetjes en succes met je digitale klantenservice medewerker!
Willeke

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Willeke van den Heuvel
Joke Smitstraat 5
2642 AE Pijnacker

E-mail: mail 
Telefoon: 015-2010466

Ik ondersteun (dierenwelzijns)organisaties op een breed vlak als zakenpartner en directe collega.