Is het verstandig om naar de concurrent te kijken?

Is het verstandig om naar de concurrent te kijken?

De vraag van 23 mei 2019:

Een tijdje geleden was ik bij een evenement van een business coach en zij adviseerde om NOOIT naar de concurrent te kijken. Omdat je dat in verwarring zou brengen of je kon ontmoedigen. Wat vind jij daarvan?

Irma, eigenaar fitness studio’s

Elke dag een idee (1)

Het idee: Research is creating new knowledge.

Deze uitdrukking “Research is creating new knowledge” komt van Neil Armstrong en gebruik ik regelmatig.

Ik ben groot voorstander om onderzoek te doen bij het introduceren van nieuwe bedrijven, ideeën, producten of diensten. Beter nog: het is een hoofdstuk in mijn nieuwe boek (verschijnt als alles meezit dit jaar) én ik leer het mijn klanten. Door onderzoek te doen krijg je een beter beeld van jouw positie in de markt. En (als je goed onderzoek doet) raak je daar niet ontmoedigd over maar juist gemotiveerd!!

Allereerst: ik ben ervan overtuigd dat er geen concurrentie bestaat, iedereen is anders. Echt een dooddoener, iedereen roept dat natuurlijk, maar het is echt iets wat je ontdekt als je onderzoek doet. Neem maar een beroep waarvan we weten dat er stevige concurrentie is: de slager. Wat koop je bij de slager? Vlees, niet echt een product waarmee je kunt concurreren toch? Maar als je beter kijkt zitten er hele grote verschillen tussen de ene slager en de andere. De ene is een prijsvechter; levert kwalitatief minder goed vlees maar wel tegen een zeer lage prijs. De ander is stukken duurder maar dan krijg je ook topkwaliteit. Sommige slagers maken zelf maaltijden die je alleen nog maar hoeft op te warmen en andere slagers maken hun eigen worsten. Moet je je als slager laten ontmoedigen als er al een slager in het dorp zit? Welnee! Zoek uit waar die slager goed in is en zorg dat jouw aanbod anders/beter/onderscheidend is.

En wat voor de slager geldt, geldt ook voor coaches, trainers, adviseurs, begeleiders, etc. etc. Ook al lijkt het aan de buitenkant hetzelfde, na onderzoek zie je pas de verschillen.

Ik zet dus onderzoek in om de verschillen en overeenkomsten te zoeken, om de USP te vinden, om prijzen te bepalen en om zoekwoorden te vinden. Maar ook om partners te zoeken, aangezien iemand die op het eerste oog een concurrent lijkt na onderzoek misschien wel een interessante zakenpartner is! Google is mijn beste vriend. Dus, lang verhaal kort, ga op onderzoek uit! Juist.

Wel één extra advies: beperk voor jezelf de onderzoektijd. Want je kunt dagen, weken en zelfs maanden met alleen maar onderzoek bezig zijn en niet op gang komen. Zet dus eerst een aantal punten op een rijtje die je wilt onderzoeken en ga daar heel gericht naar op zoek. Website bekeken, dan naar de volgende. Onderzoek bijvoorbeeld maximaal 20 websites, zoek de verschillen en overeenkomsten, maak jouw aanbod en gaan!

Groetjes en onderzoekse!
Willeke

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Willeke van den Heuvel
Joke Smitstraat 5
2642 AE Pijnacker

E-mail: mail 
Telefoon: 015-2010466

Ik ondersteun (dierenwelzijns)organisaties op een breed vlak als zakenpartner en directe collega.