Over keuzes maken en focus houden

Over keuzes maken en focus houden

De laatste tijd kom ik ze steeds vaker tegen: van die ondernemers die ontzettend bevlogen vertellen over hun bedrijf en expertise. Ze praten er vol enthousiasme over, je wordt geraakt door hun verhaal, je wordt er zelf ook enthousiast van. Vervolgens kom je ze na een tijdje weer tegen en dan hebben ze een heel ander verhaal. He? Ik snap het even niet meer? Je was toch de vorige keer met iets heel anders bezig?

En dan krijg je een heel enthousiast verhaal over iets heel anders. Oke, dat kan. Andere inzichten, mee bewegen met de markt en ontwikkelingen, zelf ontwikkeling: het kan natuurlijk allemaal. Maar als je dan een derde, vierde en zelfs een vijfde keer hetzelfde meemaakt (met diezelfde persoon!) dan krijg ik toch een naar gevoel van binnen.

Betrouwbaarheid

Ik vind iemand namelijk niet heel erg betrouwbaar over komen als deze persoon elke maand een nieuwe weg in slaat. Ik vraag me dan af “waarom“?? Wat gaat er niet goed waardoor iemand het niet volhoudt om door te gaan met de koers die is uitgezet. Om eerlijk te zijn, ik zal niet snel klant worden bij deze persoon. Want welke garantie heb ik dat over een maand hij/zij niet weer iets héél anders doet?? En is hij/zij wel zo goed in de ondersteuning die hij/zij aanbied? En om héél eerlijk te zijn: ik word een beetje moe van dergelijke spijtoptanten.

Maar wat als een keuze niet werkt?

Soms (regelmatig denk ik zelfs) maken ondernemers een keuze. En soms pakken die keuzes goed uit. Maar niet altijd of niet zo snel als je zelf had verwacht. Moet je dan vasthouden aan die keuze die je hebt gemaakt als je geen werk hebt, als er op dat moment geen geld binnen komt? Ik heb daar geen antwoord op. Het is doodeng als je plan niet uitkomt zoals je had gehoopt, als de rekeningen van de hypotheek e.d. zich opstapelen. Dat weet ik zelf maar al te goed. Maar is een totaal andere weg in slaan dan zo slim? Je doelgroep begrijpt dan niet meer waar je mee bezig bent en het vertrouwen sijpelt langzaam maar zeker weg.

Mijn eigen zoektocht

Toen ik, na 1,5 jaar uitgeschakeld te zijn geweest door ziekte, weer begon te ondernemen moest ik ook mijn weg weer vinden. Ondernemers helpen op online gebied, dat wist ik wel. Maar de exacte vorm is pas na zo’n 2 jaar echt duidelijk geworden. Nu weet ik wat ik doe, waarom ik het doe, wat mijn toegevoegde waarde is en waar mijn leukste klanten behoefte aan hebben. Maar ook ik heb keuzes gemaakt die achteraf niet hebben uitgepakt zoals ik hoopte. Ik ben echter wel mijn koers blijven bewandelen, soms via een zijpad of een slingerweggetje, maar ik ben wel altijd vast blijven houden aan die basis: ondernemers helpen op online gebied. Met Willeke.nl is daar ook persoonlijke coaching en ondersteuning bij gekomen, maar de doelgroep en het ondersteunen is hetzelfde gebleven.

Is focus het magische woord?

Ik denk het wel, ja. Het idee uitwerken, laten toetsen door bekenden en gaan. En vasthouden. En bijstellen als het nodig is, maar met kleine stapjes. Niet volledig van links naar rechts, maar kleine stapjes en kleine aanpassingen. Net zolang tot het werkt. Om het vol te houden moet je die focus heel scherp houden. Als je heel gericht een doel voor ogen hebt laat je dan door niets en niemand afleiden. Laat je niet ompraten of verleiden om tóch weer wat anders te doen. En probeer het minstens 3 tot 6 maanden vol te houden. Vraag aan andere ondernemers om mee te kijken, vraag om hulp en ideeën. De mens wil van nature helpen en meedenken, dus schakel je netwerk in. Maar blijf alsjeblieft bij je plan. Een tijdje in elk geval.

Onderneemse!

 

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Willeke van den Heuvel
Joke Smitstraat 5
2642 AE Pijnacker

E-mail: mail 
Telefoon: 015-2010466

Ik ondersteun (dierenwelzijns)organisaties op een breed vlak als zakenpartner en directe collega.