Koudwatervrees ondernemers

Koudwatervrees ondernemers

Ken je dat: je kunt uren, dagen, soms zelfs wéken op internet rondstruinen. Kijken naar andere websites, webinars volgen, YouTube filmpjes bekijken en vooral kijken hoe anderen het doen. Soms raak je geïnspireerd, soms geïntimideerd en heel soms geamuseerd. Maar wat er vooral gebeurt is dat je heel veel kostbare tijd kwijt bent. Eén troost: je bent niet de enige. En ik denk ook eerlijk gezegd dat het goed is om bij de buren te gluren. Maar niet te lang.

Tijd voor actie

Er moet een tijd komen dat het genoeg is. Dat het tijd wordt voor ACTIE! Tijd om zelf aan de slag te gaan en erop te vertrouwen dat je genoeg weet. Voorbij met die koudwatervrees en gaan. Neem de sprong.
Zo, dat voelde een beetje Emile Ratelband aan. Tjakka! ?

Het risico bestaat namelijk dat wanneer je blijft kijken, je straks niet meer echt durft. Dat je allemaal collega’s ziet die exact hetzelfde doen als jij en dan natuurlijk veel beter en succesvoller. Maar dat is niet zo!
Zij doen nooit exact hetzelfde als jij, dat kan niet want zij zijn jou niet. Jij bent uniek. Dat wat je doet hoeft niet uniek te zijn, maar doordat jij het doet is het dat wel. Jouw klanten kiezen (straks) heel bewust voor jou en niet voor jouw collega. Want ze vinden jou leuk, aardig, vakkundig, ze gunnen het jou. En niet die ander.

Mijn werkwijze

Wat mee heeft geholpen in zo’n periode (ja natuurlijk, ook ik heb zitten gluren bij de buren, veel te vaak en te lang!) is het volgende.

Ik heb alle nieuwsbrieven waar ik me op had geabonneerd in een speciale mailbox laten komen, zodat ze niet constant in mijn actuele mailbox zouden verschijnen. Hierdoor werd ik niet steeds geprikkeld om wéér naar die andere sites te gaan.

Ik ben op van die geeltjes gaan schrijven waar ik goed in ben, waar klanten bij mij om vragen, wat mij uniek maakt (zowel positief als negatief) en wat ik heel graag wil doen. Op basis daarvan ben ik mijn ideale klant gaan beschrijven: waar heeft hij/zij behoefte aan, waar lopen ze tegen aan, waar liggen ze van wakker. Vervolgens ben ik mijn aanbod gaan beschrijven.

En ben ik gestart. Met een website, met social media, met netwerken, met mensen die ik ken te bellen (koud bellen heb ik nooit hoeven doen gelukkig).

Verder gluur ik nog steeds, maar ik mag dat heel beperkt nog doen van mezelf. En nu eigenlijk meer uit interesse, bewondering en om van te leren. En niet meer uit angst of onzekerheid. Want ik heb mijn uniekheid gevonden en mijn koudwatervrees overwonnen. Althans voor nu…elke keer als er weer nieuwe ideeën opborrelen dan komt dat gevoel weer naar boven. En dan herken ik dat, geef ik mezelf wat tijd om te gluren en dan start ik.
Gluur jij nog of ben je al gestart? Ik lees het graag als je mijn verhaal herkent en hoe jij dit hebt opgelost!

Groetjes,

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Willeke van den Heuvel
Joke Smitstraat 5
2642 AE Pijnacker

E-mail: mail 
Telefoon: 015-2010466

Ik ondersteun (dierenwelzijns)organisaties op een breed vlak als zakenpartner en directe collega.