Mijn omzet loopt achter! Help? Of toch niet?

Mijn omzet loopt achter op planning! Help? Of toch niet?

De vraag van 1 juli 2019:

De eerste helft van 2019 zit er al weer op. En de ondernemers die ik coach weten dan dat ze van mij weer de vraag kunnen verwachten wat de resultaten zijn. Hoe is de eerste helft verlopen? En natuurlijk geef ik ook openheid in mijn resultaten. De eerste 6 maanden heb ik € 4.000,– minder winst gemaakt dan gepland. Is dat erg? Dat vroeg ik mezelf af in deze ‘idee van de dag’.

Willeke – ondernemerscoach

Elke dag een idee (9)

Het idee: meten, weten en bijstellen

Allereerst: het is vandaag 1 juli en ik heb exact een beeld van wat mijn resultaten zijn van het afgelopen half jaar, wat ik aan mijn vrienden van de belastingdienst moet betalen dit kwartaal aan omzetbelasting en hoe ik ga op basis van mijn plan voor 2019. Is dat omdat ik zo kick op cijfertjes en daar dagelijks mee bezig ben? Uhm, NEE!! Ik heb echt een bloedhekel aan administratieve werkzaamheden. Maar ik ben wel de kapitein op dit schip en daarom wil ik wel weten of we nog op koers liggen. Daarom hou ik het bij, heb ik voortgangsgesprekken met mezelf (we drinken dan samen een kop koffie 😉 ), maak ik de balans op en stel ik mijn plan bij indien nodig.

Als ik puur en alleen naar mijn cijfers kijk dan heb ik het niet goed gedaan. Ik draai namelijk € 4.000,– aan winst minder dan gepland. Dat bedrag kan ik makkelijk verklaren: ik heb ook het afgelopen half jaar minder klanten gehad dan de afgelopen jaren en beduidend minder facturen mogen versturen. Shit, dat gaat niet goed zou je zeggen.

Als ik dan wat verder kijk dan zie ik dat mijn uren die ik aan mijn klanten heb besteed minder is. Logisch natuurlijk, minder klanten = minder werkzame uren = minder declarabel. Maar als ik die uren ga vergelijken met vorig jaar, dan schrik ik mezelf rot!! Ik was vorig jaar gemiddeld wekelijks tussen de 40 en 50 uur met mijn klanten bezig. Dus werken IN mijn bedrijf. Daar komen dus de uren voor werken AAN mijn bedrijf nog bij, dat zijn indirecte uren (dat wil zeggen dat ze niet direct in omzet uit te drukken zijn).

In januari heb ik besloten het rustiger aan te willen gaan doen, een soort sabbatical te vieren. Mede doordat het even niet zo goed ging met mijn gezondheid (lage vitamine waardes: die zijn nu gelukkig weer helemaal goed overigens) en om meer te bepalen wat ik wil gaan doen met mijn werk. Hierdoor heb ik voor mijn gevoel het afgelopen half jaar niet hard gewerkt en dat is ook terug te zien in de uren: gemiddeld 14 uur aan directe uren! Dus 14 ten opzichte van 40 – 50 uur!!! Dat is meer dan 65% minder declarabele uren.

Maar hé, dat is raar! 65% minder declarabele uren. Als ik dan ook 65% minder winst zou hebben, dan zou dat heel logisch zijn. Maar dat is (gelukkig!!) niet het geval. Dus de conclusie: ik heb minder (hard) gewerkt, meer de dingen gedaan die ik leuk vind én daar ben ik beter voor betaald. En om eerlijk te zijn: ik heb niet het idee dát ik gewerkt heb! Daarnaast heb ik een aantal kostenposten behoorlijk gesnoeid: ik heb de huur van mijn kantoor opgezegd en huur nu mooier én goedkoper. Verder heb ik de grootste kostenpost behoorlijk teruggebracht: inhuur van derden. Logisch ook: minder klanten, minder werk en minder inhuur. Daarbij komt dat voor het werk wat ik heb gedaan, ik ook geen extra inhuur nodig had.

Mijn plan voor de komende maanden: ik ga gewoon lekker door zo. Ik heb berekend dat ik de winst die ik niet heb gehaald ook niet hoef in te halen het komende half jaar. Die was toch al aan de ruime kant en niet noodzakelijk (we blijven gewoon in ons huis wonen, de kinderen zijn gekleed en gevoederd en we gaan ook nog op vakantie). Het tweede deel van dit jaar ga ik verder aan de slag met mijn boek, die wil ik eind dit jaar uitbrengen. Verder ben en blijf ik inzetbaar voor mijn coach klanten (nieuwe en bestaande) en ga ik nog meer leuke trainingen opzetten en geven. Die 14 uur per week gaat ongetwijfeld weer meer worden, maar zéker niet meer dan 30 uur.

Wat kan jij hier mee?

Ten eerste daag ik je uit om ook te weten hoe je ervoor staat ten opzichte van je plan en de resultaten van vorig jaar. Dus in cijfers qua omzetten en winst, maar ook in uren, werk- en leefgenot en in klanten (aantallen, plezier, etc.). Bekijk vervolgens wat het inhoudt voor jou. Ben je zeer tevreden, tevreden, ongerust of in paniek? In die 2 laatste gevallen dan móet je dus echt wat gaan doen. En wat dat is kun jij het beste bepalen. Ik wil je daar natuurlijk met plezier mee helpen, maar dan wel als het past binnen die 30 werkzame uren van mij 😉 Ik hoor het graag als je een klankbord nodig hebt.

Groetjes en veel plezier met de inventarisatie (omzet, uren, klanten, etc.).
Willeke

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Willeke van den Heuvel
Joke Smitstraat 5
2642 AE Pijnacker

E-mail: mail 
Telefoon: 015-2010466

Ik ondersteun (dierenwelzijns)organisaties op een breed vlak als zakenpartner en directe collega.