fbpx

Nieuwe inzichten in de vakantie

Nieuwe inzichten in de vakantie

De vraag van 3 september 2019:

In de vakantie kwam ik steeds meer tot de conclusie dat ik mijn werk niet meer leuk vind. Ik heb nu elke dag, elk uur, een klant. Heel fijn natuurlijk, de zaken lopen goed. Maar het is wel heel veel werk, veel mensen, elke keer moet ik mij weer verdiepen in hun verhalen en vraagstukken. Daarom heb ik besloten dat ik meer bedrijven als klant wil en minder de consumenten. Maar hoe maak ik die omslag? Mijn klanten komen nu vaak een jaar lang bij mij, die kan ik toch niet zo maar laten vallen? En hoe weten die bedrijven mij te vinden?

Sandra, lifestylecoach

Elke dag een idee 2 (1)

Het idee: kleine stapjes vooruit

Er zijn denk ik 2 opties om die overgang van consumenten naar bedrijven te maken:

  1. in 1x al je klanten laten weten dat je stopt met je werkzaamheden en je dan volledig gaan richten op het binnenhalen van klanten in het bedrijfsleven of
  2. stap voor stap je bedrijf en je klanten veranderen.

Mijn voorkeur gaat altijd uit naar de 2e optie. Optie 1 is namelijk heel rigoureus en houdt in dat je nú al je klanten (en inkomsten) kwijt raakt met het risico dat het eindigt met een rotgevoel dat je alles zo achterlaat. Daarnaast heb je niet van de ene op de andere dag die andere klanten binnen, dus geen inkomsten.

Ik zou het als volgt aanpakken: start met het vrijplannen van 1 dag per week. Die dag neem je dus geen particuliere afspraken aan en richt je je op de zakelijke markt. Wat heb je nodig om dit op te starten? Heb je al een plan? Zo nee, start daar dan mee. Ga de markt in kaart brengen, de concurrentie, de specifieke vragen van deze markt. Waar hebben zij jou voor nodig? Wat heb jij te bieden? Ken je iemand waar je al via-via binnen kunt komen?

Je bent eigenlijk bezig met de introductie van een nieuw aanbod voor een, voor jou, nieuwe markt. Daar heb je een plan voor nodig. Zodra je die hebt ga je daar mee aan de slag. Jouw particuliere klanten lopen soms een jaar door schrijf je. Probeer dan voorlopig geen nieuwe klanten aan te nemen. Zo blijft je agenda nu nog vol maar wordt die gedurende het jaar steeds leger. Die tijd plan je in voor je zakelijke opdrachten en werk wat je daarvoor moet doen. Ik neem bijvoorbeeld alleen al aan dat je óf een nieuwe website nodig hebt óf een extra pagina voor je nieuwe bedrijfsaanbod. Start daar mee. Maak een standaard mail die je naar wat mensen in jouw netwerk stuurt die in deze zakelijke omgeving zitten met jouw aanbod. Misschien kun je het zelfs je huidige klanten zeggen, vaak zitten daar ook hele goede ingangen tussen want die klanten zijn al enthousiast over jou.

Daarom mijn advies: stapje voor stapje afbouwen van het één en weer opbouwen van het ander.

Groetjes en heel veel succes met je plannen!
Willeke

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Willeke van den Heuvel
Locatie: Louis Braillelaan 80, 2719 EK Zoetermeer (na afspraak)
Elke dinsdag in Pijnacker

E-mail: mail 
Telefoon: 015-2010466
Appear.in (na afspraak): klik hier

Ik ondersteun die ondernemers die toe zijn aan hun  volgende stap in het ondernemerschap. Mijn adviezen zijn praktisch en uitvoerbaar.

AVG instellingen

De AVG privacywetgeving schrijft voor dat een website bezoeker zelf mag bepalen welke cookies wel en niet opgeslagen mogen worden. Cookies zijn kleine bestandjes die op je website worden weggeschreven. Ze dienen ervoor om 1) je bezoek aan onze website te versnellen en 2) voor ons om meer te weten te komen waar onze bezoekers vandaan komen en waar ze naar kijken.

privacy verklaring | Sluiten
Wijzig mijn voorkeuren

AVG instellingen

De AVG privacywetgeving schrijft voor dat een website bezoeker zelf mag bepalen welke cookies wel en niet opgeslagen mogen worden. Cookies zijn kleine bestandjes die op je website worden weggeschreven. Ze dienen ervoor om 1) je bezoek aan onze website te versnellen en 2) voor ons om meer te weten te komen waar onze bezoekers vandaan komen en waar ze naar kijken. Je hebt hieronder de mogelijkheid om cookies uit te zetten.

Deze programma's leggen informatie vast voor marketing doeleinden. Bijvoorbeeld voor het gebruik van Facebook (zodat we onze advertenties beter kunnen laten aansluiten bij jouw wensen).

View details

Cookies voor het (anoniem) vastleggen van bezoekersgedrag (tijd op de website, pagina's die bezocht worden, etc.).

View details

Deze programma's zijn noodzakelijk voor een goede website ervaring. Zonder deze plugins doet de website het niet naar behoren. Er worden echter geen bezoekers gegevens opgeslagen.

View details
Verwijder mijn voorkeuren Verwijderd