Hoe maak ik een website eigenaar duidelijk dat onderhoud en beheer belangrijk is?

Hoe maak ik een website eigenaar duidelijk dat onderhoud en beheer belangrijk is zonder hem of haar bang te maken?

De vraag van 9 april 2019:

Hoe kan ik mensen duidelijk maken dat er risico’s verbonden zijn aan het hebben van een WordPress website. Dat beheer en onderhoud belangrijk is omdat er heel veel ingebroken wordt. Ik wil mensen niet bang maken maar ze wel waarschuwen.

Aad van den Heuvel – Siteren

Elke dag een idee (10)

Het idee: vergelijk het met iets wat je klant aanspreekt

Ik denk/merk dat de hele techniek áchter een website voor heel veel mensen abracadabra is. En dat is prima, daar hebben ze ook een website bouwer voor. Ik vind het dan wel de verplichting van degene die de website bouwt om de eigenaar 1) zoveel mogelijk te helpen om hackers buiten de deur te houden en 2) op de risico’s te wijzen. Dus wat dat betreft heb je ‘gewoon’ die adviesfunctie en mag je verwachten dat je over veiligheid voorlicht. En voorlichten is niet bang maken in mijn ogen.

Probeer het daarom zoveel mogelijk te vergelijken met iets wat de eigenaar aanspreekt. Het is zó ontzettend logisch om je ramen en deuren te sluiten als je weg gaat, dat er een goed slot op de deur zit. Je wilt geen inbrekers in je huis, toch? En hoe slimmer de inbrekers worden, hoe creatiever de inbraakbeveiliging ook wordt. Met camera’s en een deurbel waarmee je op afstand kan zien wie er voor de deur staat en daarmee via je mobiel kunt praten! Dat werkt ook voor je website op die manier.
Bedenk dat er elke minuut rond de 150.000 inbrekers bij iemand in de wereld voor de deur staat en proberen binnen te komen. Vandaag bij je buurman, morgen misschien bij jou. Dan wil je toch alles inzetten om te voorkomen dat iemand binnen komt? En ook al wordt je website niet leeggehaald zoals bij een inbraak thuis, je wilt toch niet dat je ineens blauwe potentiepillen of naakte dames verkoopt of een online casino op je website hebt staan??

Als je het op die manier vergelijkt en daarna uitlegt wat je moet doen om inbrekers buiten te houden, dan maak je mensen misschien wel wat bang, maar hé, ik wil ook door de slotenmaker erop gewezen worden als mijn slot makkelijk open te breken is. En dan is het aan mij om ervoor te kiezen een nieuw slot te kopen of niet. Net zozeer dat een website eigenaar kan besluiten het risico te nemen of niet en beheer en onderhoud zelf gaat doen, niet gaat doen of het uitbesteedt.

Succes er mee, ik hoop dat je je klanten bewust kunt maken van de risico’s!

Groetjes,
Willeke

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Willeke van den Heuvel
Joke Smitstraat 5
2642 AE Pijnacker

E-mail: mail 
Telefoon: 015-2010466

Ik ondersteun (dierenwelzijns)organisaties op een breed vlak als zakenpartner en directe collega.