Ontspannen en met resultaat pitchen
‘Zeg, wat doe jij eigenlijk?’
Wat zeg jij als dat wordt gevraagd aan je? Lukt het je om in 1 of 2 zinnen een logisch verhaal te vertellen waarmee je degene die de vraag stelt duidelijk maakt wat je doet? En dat die persoon ook direct gaat denken voor wie dat handig kan zijn?
Zelfs de meest actieve netwerkers zie ik nog zeer regelmatig stotteren als zij mogen (of moeten?!) vertellen wat ze doen. Er komt dan een hele spanning in het lijf opzetten, het wordt een veel te uitgebreid verhaal, het komt niet aan bij de luisteraar of halverwege de pitch raakt de verteller zichzelf en zijn of haar publiek kwijt.
Wat doe je ei-gen-lijk?
Een timmerman timmert, een tandarts boort gaatjes, een interieur adviseur adviseert over gordijnen. Toch?
Maar misschien timmert deze timmerman wel met speciaal hout of alleen klassieke kozijnen. En die tandarts is gespecialiseerd in mensen die zeer angstig zijn voor de tandarts en heeft daarom een hele speciale boor. En die interieuradviseur werkt met een heel team samen om te kijken hoe jij zo lang mogelijk comfortabel en veilig in je woning kan blijven wonen.
Dat hadden we niet kunnen weten als ze zichzelf hadden voorgesteld als timmerman, tandarts of interieurstylist.
Woest aantrekkelijk
Ik heb de afgelopen jaren veel met mijn klanten een pitch geoefend. Daarbij maak ik onderscheid tussen:
- de 1 minuut pitch,
- de 2 minuten pitch,
- de AH pitch (je komt elkaar tegen in de supermarkt en je vertelt in 1 zin wat je doet),
- de 10 minuten presentatie.
Vaak zijn dit de tijdsbestekken die je krijgt als je wat over je bedrijf en je werkzaamheden mag vertellen.
Je kunt alleen een pitch geven als je zelf weet wat je doet. En dan gaat dit verder dan ‘timmeren’ of ‘boren’, het gaat erom je te verplaatsen in de klant. Wat heeft hij of zij nodig en wat kan ik betekenen voor die ander?
Voorbeeld: ik stond een keer tijdens een netwerkbijeenkomst te praten met een aardige man, een accountant. Hij had zeker 5 minuten nodig om te vertellen wat hij deed. Tijdens die 5 minuten ging hij steeds harder praten om zijn verhaal nog steviger over te brengen, hij werd rood, ging transpireren en tijdens het gesprek zag je mensen wegkijken en zelfs weglopen. Toen hij eindelijk was uitgesproken liet ik een stilte vallen. In die stilte zou het echt onbeschoft zijn geweest als hij niets aan mij zou vragen. En inderdaad er volgde toen ‘en uhm, wat doe jij?’. Ik zei toen “ik maak ondernemers woest aantrekkelijk”. En toen niets. Stilte. Het gevolg: hij vroeg wat ik bedoelde, hij was geïnteresseerd en het is een hele goede klant van mij geworden. Die in het vervolg héél anders zijn pitch vertelt.
Samen doen in een veilige omgeving
Ik help ondernemers heel graag om hun verhaal scherp te krijgen zodat zij in alle omstandigheden hun verhaal goed kunnen overbrengen. Daar ga ik in 3 fases te werk:
- Wat doe je in de kern, wat is de rode draad, voor wie doe je dat en wat heeft de ander daar aan?
- Maken van een basis pitch en voldoende variaties en voorbeelden.
- Oefenen en feedback krijgen van anderen.
Ik kijk dan niet alleen naar het verhaal, maar ook je houding, je stem, volume, de plek waar je staat, etc. En ik ga nog verder: ik kijk ook naar je website en social media: komt je verhaal al direct op de homepage naar voren? Ondersteunt je social media je verhaal?
Deze pitch training bied ik op 2 verschillende manieren aan:
