Tot hoever vooruit kun je je social media inplannen?

Tot hoever vooruit kun je je social media inplannen?

De vraag van 25 juni 2019:

Fijn dat je je social media in kunt plannen. Maar wat is verstandig? Tot hoever vooruit kun je je social media inplannen? En hoe doe je dat?

Tanja – mindfulness trainer

Elke dag een idee (16)

Het idee: vermijd te voor de hand liggende berichten én blijf alert!

Ja, het inplannen van social media berichten is zeker fijn! Ik adviseer ondernemers altijd om actief te zijn op social media. Het hangt daarbij heel erg af van je doelgroep en het kanaal waar je doelgroep zich bevindt hoe vaak, hoe en wanneer je berichten plaatst. Voor sommige branches kun je dan denken aan 5x per dag op 4 verschillende kanalen, bij anderen is 1x per week op 1 social media kanaal al een hele opgave.

Het voordeel van het vooruit maken en inplannen, is dat je er maar 1x mee bezig hoeft te zijn en je daarna weer een tijdje ervan af bent. Op een creatieve dag zou je zo maar berichten kunnen maken en inplannen voor 1, 2 of meer maanden. Heerlijk als je er daarna niet meer naar hoeft om te kijken.

Maar dat is dan ook direct het grote risico: als je zo vooruit gaat plannen dan blijf je vaak in algemeenheden communiceren. Dus inhakend op de feestdagen, ‘de dag van’ en wat algemene tips. Niets mis mee, zolang je ze wél afwisselt met actuele zaken. Iets uit het nieuws op jouw vakgebied, iets waar je nu mee bezig bent, een leuke opdracht of recensie, etc. Mijn dringende advies (nr 1) is dan ook: wissel standaard berichten af met actuele berichten. Dus een deel van tevoren en een deel actueel.

Mijn andere dringende advies (nr 2) is dat je je berichten blijft monitoren. Dat wil zeggen 1) komen er reacties op berichten dan moet je daar wel op reageren én 2) hou de actualiteiten in de gaten en bekijk of jouw berichten nog wel passen. Ik haal dan altijd het voorbeeld erbij van de bomaanslag in Brussel waarop 2 uur later een mail kwam van de Kamer van Koophandel met als titel ‘knallend succes bij de zuiderburen’ (oid, ik kan de oorspronkelijke mail niet meer vinden). Dat was zeer pijnlijk! Een mail in dit geval die van tevoren was ingepland en waarbij men niet meer op het netvlies had staan wanneer deze verstuurd zou worden (om ‘m nog per direct te annuleren).

Voor het inplannen van berichten kun je gebruik maken van het social media kanaal zelf (bijvoorbeeld Facebook). Wil je op meerdere kanalen inplannen, vooruit werken, reageren op reacties en monitoren van de successen, gebruik dan een inplantool als Hootsuite, Buffer, AgoraPulse. Heb je niet zoveel berichten en social media kanalen dan zijn sommige inplantools nog gratis, daarna ga je betalen. Wil je samenwerken met anderen dan zou ik zéker een tool hiervoor gebruiken!

Succes en groetjes,
Willeke

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Willeke van den Heuvel
Joke Smitstraat 5
2642 AE Pijnacker

E-mail: mail 
Telefoon: 015-2010466

Ik ondersteun (dierenwelzijns)organisaties op een breed vlak als zakenpartner en directe collega.