Waarom waarom beter is dan wat

Waarom ‘waarom’ beter is dan ‘wat’

De vraag van 24 juni 2019:

Ik kreeg als tip om meer te praten over het ‘waarom’ ik iets doe dan te zeggen ‘wat’ ik doe. Maar waarom zou ik? Het is toch beter om direct te weten wat iemand doet in plaats van een heel l*lverhaal over waarom ik dit doe? Overigens had ik een zeikerd van een baas die zijn personeel én klanten oplichtte en toen heb ik besloten het beter te doen dan hij.

Frans – schilder

Elke dag een idee (15)

Het idee: met WAAROM maak je contact

Wat grappig: ik las eerst je vraag en je naam en beroep en daarna pas de opmerking over waarom jij jouw bedrijf bent begonnen.
Met schilder had ik je direct in het hokje ‘schilders’ geplaatst waar er al een stel in zitten.
Met je l*lverhaal over je baas (zoals jij dit noemt) zal ik je heel anders aanbevelen. Namelijk als een toffe vent die zag dat zijn baas zijn klanten oplichtte en nu dus voor zichzelf is begonnen omdat hij eerlijkheid en betrouwbaarheid belangrijk vindt. En laten we dat nou allemaal belangrijk vinden wanneer je je huis open zet voor iemand die de buiten- en binnenboel gaat schilderen! Je hebt iemand in je huis rondlopen, vaak wordt een sleutel gegeven. Dat is dus een kwestie van vertrouwen wat je aan iemand geeft die je waarschijnlijk niet kent!

Dus ja, het is goed om te vertellen waarom je doet wat je doet. Dat is geen verkooptruc, dat is contact maken met je gesprekspartner(s) waardoor je verhaal beter blijft hangen op een manier waarop jij dat wilt.

Ik kan zeggen ‘ik ben ondernemerscoach’ maar weet je, daar zijn er heel veel van en iedereen heeft een eigen interpretatie daarbij. Gebaseerd op eigen ervaring, ervaring van anderen, een negatief berichtje op Facebook, een positief artikel in de krant, etc. Een gesprekspartner gaat het dan zelf invullen wat ik doe en hoe ik dat hoogstwaarschijnlijk doe.

Daarom zeg ik zoiets als ‘Ik liep er steeds tegenaan dat klanten voor een website of social media ondersteuning kwamen, maar eigenlijk totaal geen plan hadden wat en wie ze er mee wilden bereiken. Dat ze vol met plannen en ideeën zitten maar daar niet mee aan de slag gaan in verband met drukte, niet weten hoe ze iets moeten aanpakken of bang zijn om een andere stap te zetten. En dus heb ik besloten om ondernemers op dit vlak te gaan helpen: met het maken van een goed plan, een planning en ze daarbij stap voor stap te ondersteunen. Soms deel ik een schop uit onder hun achterste, soms sta ik aan de zijlijn ze aan te moedigen en soms deel ik een tissue uit. Alles voor de persoonlijke en zakelijke groei van ondernemers!’.

Als ik dit zeg dan krijg ik vaak een blik van herkenning en dan hebben we een heel leuk gesprek over dromen, ideeën, plannen, smoezen, belemmeringen en nog veel meer. Het gaat dan niet over de term coachen maar over herkenning van zaken waar de meeste ondernemers tegenaan lopen. Dan word ik op die manier ook geïntroduceerd bij anderen. Een dergelijk verhaal blijft beter hangen dan alleen een functie van iemand.

Dus ja, vertel je waarom in plaats van je wat! Belangrijk daarbij: alleen als het écht toegevoegde waarde heeft, je ermee contact maakt met de juiste doelgroep en verzin het alsjeblieft niet (daar prikken de meeste mensen zo doorheen en dan kost het je je reputatie!).

Groetjes en schilderse,
Willeke

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Willeke van den Heuvel
Joke Smitstraat 5
2642 AE Pijnacker

E-mail: mail 
Telefoon: 015-2010466

Ik ondersteun (dierenwelzijns)organisaties op een breed vlak als zakenpartner en directe collega.