Wat doe je als mensen je nieuwsbrief niet openen?

Wat doe je als mensen je nieuwsbrief niet openen?

De vraag van 10 juli 2019:

Ik kan in Active Campaign zien wie mijn nieuwsbrieven niet opent. Wat doe ik daar mee? Ga ik die mensen een mail sturen of verwijder ik ze van mijn lijsten? Tips gevraagd dus wat te doen met mensen die mijn content niet leuk vinden!

Evelien – opruimcoach

Elke dag een idee (10)

Het idee: elke reactie is een actie

Ik zie veel ondernemers starten met uitgebreide e-mail (marketing) systemen zonder dat ze daar van tevoren een plan voor hebben gemaakt. Zonde! Mijn eerste tip is: bedenk eerst hoe je e-mails (waar onder nieuwsbrieven) wilt inzetten voor de zichtbaarheid van jouw bedrijf. Soms kun je beter starten met een gratis of goedkoop e-mail systeem zonder allerlei toeters en bellen als je niet precies weet hoe je de nieuwsbrieven in wilt zetten.

Maar ongeacht met welk systeem je werkt: je krijgt altijd inzicht in wie jouw nieuwsbrieven wel en niet lezen. Het ligt aan de branche waarin je zit én hoe mensen op je mailinglijst zijn gekomen, maar over het algemeen wordt rond de 25% van de nieuwsbrieven maar geopend. Vooral lijsten waar veel mensen op staan die een gratis product van jou hebben gedownload (een ebook, online training, ed) kennen een lager openingspercentage. Dit zijn vaak mensen die overal en nergens op zoek zijn naar gratis producten en die zich niet heel bewust hebben ingeschreven voor jouw nieuwsbrief. Ik werk bijvoorbeeld met een inschrijfformulier voor een nieuwsbrief waar mensen niets krijgen (behalve mijn inspirerende en grappige mails) en daar is het openingspercentage vaak tussen de 80 en 90%. Dat zijn dus volgers die zich heel bewust voor mij hebben ingeschreven.

Verder zie je dat in de loop van de tijd alsnog nieuwsbrieven worden geopend. Ik werk ook met een map in mijn mailbox speciaal voor nieuwsbrieven. Via een ‘regel’ die ik heb ingesteld gaan die nieuwsbrieven automatisch in deze map. En die map lees ik 1x per week of 2 weken. Ik hoor ook van mensen dat ze een speciaal e-mail adres hebben die ze opgeven voor nieuwsbrieven (nieuwsbrief@domeinnaam.nl) en die map maar 1x per maand lezen. Daarom geven cijfers op lange termijn een beter inzicht in jouw openingsratio (dus % openers van je nieuwsbrief).

Maar goed, wat doe je dan met de niet-openers? Ik zeg altijd: elke actie is een reactie. Dus als men wél reageert/opent: wat wil je dat ze doen, hoe reageer jij dan weer? En ook: wat doe je als ze niet lezen/openen? Ik adviseer dan opnieuw een mail te sturen. Dit kan geautomatiseerd in Active Campaign (en andere systemen) of persoonlijk (als het er niet zoveel zijn). Meestal kies ik voor een persoonlijkere benadering, een mail die niet in de standaard nieuwsbrief opmaak is, dus zonder headers e.d. Een niet-opgemaakte mail waarin ik constateer dat ze de nieuwsbrieven 2/3/4x niet hebben geopend en dan vraag ik ze hoe dat komt. Of ze nog geïnteresseerd zijn, of het aanbod nog aantrekkelijk is, of ze vragen hebben waar ik ze mee kan helpen, etc. Dus heel (oprecht!!) geïnteresseerd.

Een collega van mij ontvang laatst een mail van iemand die had geconstateerd dat zij al (!!!) 2x haar nieuwsbrief niet had geopend met daarbij de tekst: “Je staat op mijn mailinglist, maar ik zie dat je niets met de updates doet die ik verstuur. Zullen we gewoon maar eerlijk en open naar elkaar zijn en de connectie maar ontkoppelen? Wij hebben gewoon te weinig raakvlakken met elkaar. Laten we dat gewoon dan naar elkaar uitspreken en ieder ons eigen pad vervolgen los van elkaar.” Betreffende collega was er gewoon nog niet aan toegekomen en was wél oprecht geïnteresseerd in haar aanbod. Was geïnteresseerd, want door deze mail was zij behoorlijk geïrriteerd en heeft zich ook direct uitgeschreven.

Mijn advies is het dus niet op deze manier te doen! Vraag belangstellend aan de mensen die jouw nieuwsbrief niet openen waarom ze dat niet doen en hoe jij misschien jouw nieuwsbrief meer kan laten aansluiten op hun interesses. Of jij daar dan vervolgens wat mee doet is aan jou, maar je lokt wel weer interactie uit! En elke interactie is een kans op actie.

Groetjes en mailse,
Willeke

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Willeke van den Heuvel
Joke Smitstraat 5
2642 AE Pijnacker

E-mail: mail 
Telefoon: 015-2010466

Ik ondersteun (dierenwelzijns)organisaties op een breed vlak als zakenpartner en directe collega.