Wat kan een coach voor mij betekenen?

Wat kan een coach voor mij betekenen?

De vraag van 19 juni 2019:

Tegenwoordig lijkt het wel of iedereen coach is! Een gezellig dagje stenen plakken kan onder begeleiding van een ‘mozaïek coach’. Een boek schrijven lukt gewoon niet meer zonder ‘boekcoach’ en zelfs de eigenaar van het restaurant waar ik regelmatig eet noemt zich sinds kort ‘gastrocoach’. Slaan we niet een beetje door? Waar zou ik een coach voor kunnen gebruiken? Wat kan een coach voor mij als ondernemer betekenen?

Kars – gewoon trainer en dus geen leermeester/coach

Elke dag een idee (6)

Mijn idee: wees creatief maar wel duidelijk!

Ik zocht net op Google naar het woord ‘coach’ en ik kreeg daarbij deze melding: “Ongeveer 2.170.000.000 resultaten”.

Ja, ik ben het hartgrondig met je eens. Het lijkt inderdaad wel of iedereen tegenwoordig coach is. En ja, de meeste beroepen kennen inmiddels een coach variant. Dus nee, echt creatief is het niet (meer) om coach te zijn.

Aan de andere kant: er is genoeg behoefte aan een goede coach. Daarom vind ik ook dat eigenlijk elke ondernemer op elk moment in het ondernemerschap een coach kan gebruiken. En dan met die expertise waar jij op dát moment behoefte aan hebt. Want hoe fijn is het niet om met iemand te kunnen sparren? Om een klankbord te hebben. Om iemand te hebben die je zo nu en dan een schop onder je achterste geeft of je helpt om op een andere manier te kijken naar zaken. Om je los te weken van bestaand gedrag en op zoek te gaan naar nieuw gedrag als dat meer voor jou oplevert. Op persoonlijk én zakelijk gebied. Maar dan ook: als je uitgeleerd bent, als je niet meer vooruit komt en als het eigenlijk vooral gezellig wordt: dan gauw wegwezen en eventueel op zoek naar een andere coach voor de volgende fase.

Er zijn zo veel redenen om iemand in te schakelen die verstand van zaken heeft op dát gebied waar jij behoefte aan hebt. Dus ik ben een groot voorstander om een coach in te schakelen. Alleen adviseer ik je wel goed op zoek te gaan naar iemand die bij jou past en de fase van jouw leven/ondernemerschap. Ik zag laatst een advertentie voorbij komen van een collega ondernemerscoach die voor mijn gevoel net uit de schoolbanken kwam. Pas 21 jaar oud, studie niet afgemaakt, nog nat achter de oren vond ik dus met totaal geen enkele ervaring in het ondernemerschap. Maar ook voor haar zijn er genoeg klanten die zij kan helpen. Zij richt zich heel specifiek op jongeren (onder de 25 jaar), WO niveau en niet ‘zo praktisch van aard’. Perfect toch?

Daarom:

  • Ben jij een coach: zoek iets op waarin jij echt onderscheidend bent. Dat kan de doelgroep zijn waar je je op richt, de inhoud, de aanpak, etc. Help vooral niet iedereen met alles.
  • Zoek jij een coach: breng dan eerst in kaart waar je behoefte aan hebt. Welke ondersteuning zoek jij. Bij wat voor type voel jij je fijn én heb je het idee dat hij/zij je écht vooruit kan helpen.

Ik richt mij heel specifiek op ervaren ondernemers die boordevol plannen zitten maar er niet aan toekomen. Die niet de stap zetten van plan naar actie om het daarna ook vol te houden. Daar heb ik echt een toegevoegde waarde vind ik én daar zit mijn expertise en affiniteit. Ik help bijvoorbeeld geen starters maar ook geen ondernemers die al járen hetzelfde doen en niet echt bereid zijn om zelf een volgende stap te zetten. Mijn aanpak en houding moet je aanspreken, zo niet, dan zijn er dus meer dan genoeg andere coaches!

Groetjes en coachze!
Willeke

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Willeke van den Heuvel
Joke Smitstraat 5
2642 AE Pijnacker

E-mail: mail 
Telefoon: 015-2010466

Ik ondersteun (dierenwelzijns)organisaties op een breed vlak als zakenpartner en directe collega.