Weggegooid geld

Weggegooid geld

Soms neem je een beslissing uit paniek, stress, onervarenheid of onder tijdsdruk. Een beslissing die dan achteraf niet zo handig bleek te zijn en waardoor een planning is uitgelopen en/of er teveel geld is uitgegeven.

Een voorbeeld uit de praktijk

Vijf collega’s besluiten uit een franchise te stappen en voor zichzelf te beginnen. De franchisegever is daar niet zo blij mee en stelt dat ze binnen twee maanden niet meer onder de vlag van de franchise organisatie mogen opereren en zet in de tussentijd ook allerlei promotionele acties stop. Hierdoor komen er minder opdrachten binnen.

Alle 5 de partners investeren € 10.000,– per persoon om het nieuwe bedrijf op te zetten. Met dit startkapitaal worden in één week de volgende opdrachten gegeven:

  • Als eerste wordt een website bouwer ingeschakeld om met spoed een website te bouwen. Er is al een domeinnaam geclaimd waar de website op moet komen. Omdat er haast is (opdracht: binnen 2 weken moet er een website zijn) valt de prijs hoger uit dan normaal is voor een website.
  • Er wordt een grafisch vormgever ingeschakeld voor het ontwerpen van een logo en huisstijl.
  • Een fotograaf wordt ingeschakeld om teamfoto’s te maken. Alle 5 de partners gaan samen op de foto.
  • Een SEO bureau wordt gevraagd om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Er wordt verwezen naar de website van de franchise gever omdat ze beter gevonden willen worden dan hun (oude) franchise gever.
  • Ook wordt er een tekstschrijver ingehuurd voor het schrijven van de website teksten, flyers, ed.

Op zich geen foute keuzes natuurlijk: allemaal experts die je nodig hebt in dit traject. Alleen…alle opdrachten werden gegeven door alle teamleden apart. Met als gevolg dat de website bouwer niet wist dat er een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd zou worden en dat er een grafisch ontwerp zou komen voor de website. Ondertussen werd dus met spoed een website gebouwd, die voor een groot deel aangepast moest worden omdat het ontwerp NA oplevering werd opgeleverd. Gevolg: extra kosten omdat de website weer aangepast moest worden.

De tekstschrijver was er ook niet van op de hoogte dat er een SEO onderzoek zou plaatsvinden. Hij kwam met geweldige teksten maar zonder enige SEO optimalisatie. Het herschrijven van teksten bracht ook weer extra kosten met zich mee.

Het SEO bureau kwam (nadat de teksten al aangeleverd waren) met een document met zoekwoorden woorden en een pagina indeling. De indeling was exact hetzelfde als die van de franchisegever. Toen deze daar achter kwam volgde er een officiële waarschuwing waardoor er werd gekozen voor veilige termen (aanbod, diensten, ons team) en werd er niets meer gedaan met het SEO onderzoek én de teksten moeten wéér herschreven worden!

Ondertussen waren alle 3 de versies van de teksten als ‘definitief’ aan de website bouwer gegeven die dus elke keer weer nieuwe pagina’s moest aanmaken/aanpassen.

Ondertussen begon het bij een tweetal partners wat te kriebelen. De franchise gever bood hen een eigen bedrijf aan en zij besloten weg te gaan. En eisten ook hun inleggeld terug. Naast dat er € 20.000,– minder in kas zat, moest ook het contract bij de notaris en de KvK worden aangepast én zaten ze met groepsfoto’s die niet meer klopten. En direct werd er een andere fotograaf bij gehaald voor nieuwe foto’s van het resterende team.

De franchisegever hoorde vervolgens de nieuwe bedrijfsnaam. Deze leek heel erg op de naam van het franchisebedrijf en hij dreigde met juridisch stappen. De 3 overgebleven partners besloten toen een nieuwe bedrijfsnaam te kiezen. Gevolg: grafisch ontwerp moest over (de visitekaartjes, briefpapier en flyers waren al gedrukt!!), website moest aangepast worden en verhuisd naar nieuwe domeinnaam en alle teksten moesten doorgelopen en aangepast worden.

Het grootste gevolg was echter dat ze zo in de paniek waren dat ze onderling ook niet meer op één lijn zaten. Het geld ging er met bakken tegelijkertijd uit, er waren nog geen inkomsten vanuit het nieuwe bedrijf en hun oude bedrijf (de franchise) was ook geen feest nu er zoveel gedoe was én er nog maar nauwelijks inkomsten waren.

Uiteindelijk zijn ze gestart met hun nieuwe bedrijf. Het heeft zeker een half jaar geduurd voordat ze een beetje op de rit stonden. Er kwam veel meer bij kijken dan dat ze zich konden voorstellen. Daar waar de franchisegever eigenlijk heel veel deed (bijvoorbeeld aan promotie en het meeliften op een gevestigde naam), moesten ze ineens zelf allerlei activiteiten uitvoeren die ze eerder niet hoefden te doen. Er is nog 1 partner opgestapt, terug in loondienst. De 2 overgebleven partners zijn in inkomsten hard achteruit gegaan en de verwachting is dat het nog zeker een jaar gaat duren voordat ze uit alle schulden zijn. De oorspronkelijke begroting (op basis van de offertes van deze experts) is 3x hoger uitgevallen door alle correcties en aanpassingen!!

Een snelle inschatting is dat zij (ruim!) 25.000 euro extra kwijt zijn door alle aanpassingen op aanpassingen en het gebrek aan afstemming. Tel daarbij nog de 30.000 op die weer ingeleverd moesten worden toen de 3 partners vertrokken.

Hoe had dit anders gekund?

Achteraf makkelijk praten natuurlijk. Maar door een goede afstemming vooraf, een plan met daarin alle acties en afspraken en goed advies m.b.t. de franchisegever (van een jurist), had er heel veel gedoe voorkomen kunnen worden. En heel veel kosten bespaard.

Heb jij plannen om voor jezelf te beginnen, een andere kant uit te gaan, een nieuw product of dienst te lanceren? Kom dan vooral een keer langs voor een (vrijblijvend) gesprek. Misschien kan ik je helpen bij het besparen van onnodige kosten en heel veel gefrustreerde collega ondernemers.

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Willeke van den Heuvel
Joke Smitstraat 5
2642 AE Pijnacker

E-mail: mail 
Telefoon: 015-2010466

Ik ondersteun (dierenwelzijns)organisaties op een breed vlak als zakenpartner en directe collega.