Welke social media ga ik inzetten voor mijn bedrijf?

Welke social media ga ik inzetten voor mijn bedrijf?

De vraag van 12 juli 2019:

Ik ga via mijn website producten verkopen. Nu weet ik dat ik mijn doelgroep het beste kan bereiken via social media. Welke kan ik dan het beste inzetten en hoe? En is het ook mogelijk om te verkopen via social media?

Victor – sport fashion & more

Elke dag een idee

Het idee: eerst rond de tekentafel dan pas doen

Als ondernemers aan mij vragen welke social media zij het beste in kunnen zetten dan krijgen ze meestal zo’n 20 vragen van mij terug. Belangrijk is namelijk wát en wie je wilt bereiken, waar je affiniteit mee hebt, ervaring, hoeveel tijd je hebt, wat je budget is en nog veel meer zaken. Daarom: start met een plan, ga er goed voor zitten en laat je vooral goed informeren. Elke investering in tijd en geld aan het begin betaalt zich direct terug als je halverwege het traject alles anders moet doen!

Stap 1 om te bepalen welke social media je het beste in kunt zetten is bepalen wie je doelgroep is en welke social media zij gebruiken. Als we puur en alleen kijken naar het gebruik van alle social media kanalen dan is WhatsApp de grootste maar die is lastiger in te zetten als social media kanaal. WhatsApp is toch persoonlijker en meer 1op1 communicatie.
Facebook is de tweede qua grootte maar daar zien we steeds meer dat er minder gebruik van wordt gemaakt.
Instagram is de grootste groeier en biedt nog heel veel kansen voor ondernemers voor de zichtbaarheid.
LinkedIn is vrij stabiel qua grootte en is voornamelijk een zakelijk netwerk.

Onderzoek van Newcom.nl (gebruik social media 2019)

Pas als je na een goede voorbereiding weet welke kanalen je in gaat zetten en hoe (frequentie, inhoud, tijdstippen etc.) dan kun je echt gaan starten met inrichten en in gebruik nemen van het social media kanaal of kanalen.

Verkopen via social media

Verkopen via social media is ook mogelijk. Op Facebook kun je bijvoorbeeld een winkel aanmaken waar je je producten in kunt zetten. Werk je met WooCommerce (webwinkel binnen WordPress) dan bestaan er ook tools om je producten automatisch in Facebook te zetten. Je plaatst dus een artikel in je eigen winkel en deze verschijnt automatisch op Facebook. Geïnteresseerden op Facebook klikken dan op het artikel en komen in jouw webwinkel terecht.

Kortom: start eerst aan de tekentafel voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat met social media. Laat je goed informeren. Soms kost een goed adviesgesprek maar een paar uur van je tijd in plaats van dat je dagenlang zelf aan het (online) zoeken bent.  ps: je weet me te vinden voor een goed advies 😉

Groetjes en succes met de verkoop van jouw producten online!
Willeke

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Willeke van den Heuvel
Joke Smitstraat 5
2642 AE Pijnacker

E-mail: mail 
Telefoon: 015-2010466

Ik ondersteun (dierenwelzijns)organisaties op een breed vlak als zakenpartner en directe collega.